Fra motorsport til sodavand (Aprilsnar 2019)

En ny bekendtgørelse kan få indflydelse på motorsportsarrangementer i Danmark. Bekendtgørelsen (BEK 1.4), som stadig er under behandling, pålægger arrangører af motorsport i Danmark, at nedjustere udledningen af CO2 til de enkelte arrangementer.
Derfor har holdet bag Racedays.dk, i den seneste tid været i tænkeboks for hvordan vi imødekommer denne bekendtgørelse, hvis den bliver godkendt i morgen.

Vores første løsning kunne være, at biler og motorcykler, der kører på fossile brændstoffer, vil fremover kun kunne køre streetrace på den halve distance (100,5 meter). Med undtagelse af biler der kører på brint eller har minimum energiklasse A+, der stadig må køre 201 meter med pedalen i bund.

Heldigvis viste der sig en anden og noget uventet løsning. Vi fik en henvendelse fra en større producent af drikkevarer i Danmark. De havde i samarbejde med Danmarks Tekniske Universitet fået udviklet en specielt pose, der kunne bruges til at indsamle CO2 i luften. Kuldioxiden kan derefter puttes i drikkevarerne. Desværre for dem, var det kompliceret og tidskrævende, at svinge poserne rundt i luften, da der ikke var ret store koncentrationer på deres parkeringsplads. Til vores held, havde en af dem været til vores arrangement i Hvidovre sidste år, og kommet til at tænke på at der nok blev udledt en hel del kuldioxid i løbet af seks timer.

Vi kan derfor tage det med ro, selv hvis bekendtgørelsen bliver vedtaget. Da vi kommer til at opsamle langt størstedelen af den kuldioxid der bliver udledt til arrangementerne, og kan endda sige, at det kommer til gavn et andet sted. Så fremover vil alle køretøjer, der kører på fossile brændstoffer, blive udstyret med de specieltudviklede papirsposer til opsamling. Hvis man afleverer 10 fyldte poser, får man en gratis billet til vores event den 31. juni.

Streetrace fortsætter i Odense

 Der bliver igen fart over feltet, på lovlig vis, i 2019 på Stat-Ene-Vej, den såkaldte Odense Raceway. Odense Kommune og Fyns Politikreds har, for femte år i træk, givet tilladelse til fire arrangementer. Arrangementerne afholdes stadig på lørdage i Tietgenbyen. Men som noget nyt, køres der nu fra klokken 18 til 24, hvilket med andre ord er seks timer med fart over feltet. 

Lørdage er valgt af den årsag, at der er tradition for, at unge mennesker i Odense med passion for biler, mødes netop i dette tidsrum for at dyrke deres interesse. 

Arrangementerne skal fortsat give streetrace-miljøet et lovligt tilbud, hvor de kan dyrke deres hobby og sportsgren under ordnede forhold, uden at bekymre sig for politiet og være til fare for andre mennesker. 

For Racedays.dk er sikkerheden en stor prioritet, og stiller derfor krav om at kørerne altid skal have styrthjelm på. Der er også redningspersonel til stede under hele arrangementet, i tilfælde af at det skulle gå galt. 

Arrangementerne i 2019 afholdes den 27. april, 8. juni, 3. august og 17. august. 

Arrangementerne indgår i DMStreetrace, en liga for dem der ekstra dedikerede omkring at køre streetrace, og derfor tager med rundt i hele landet. Sidste år var der ca. 70 deltagere fordelt på de tre klasser. 

Den 17. (og 18.) august afholdes Auto Show 2019 i Odense Congress Center. Så der er rig mulighed for at kombinere et besøg i OCC med vores ”after party”, hvor man kan få stillet sin lyst til fart på banens 201 meter, hvor både biler og motorcykler med og uden plader kan deltage. 

Streetrace vender tilbage til Skjern

 For femte år i streg vender Racedays.dk tilbage til Skjern med to streetrace arrangementer i løbet af sommerhalvåret. 

Disse afholdes som noget nyt på lørdage i tidsrummet 19-23, men stadig på Skjern Raceway, som strækningen på Ferrodanvej bliver kaldt. 

De første fire år har der været en stor interesse fra streetrace miljøet i hele Midt- og Vestjylland, og folk kommer langvejs fra for at køre streetrace. Streetrace miljøet giver nemlig udtryk for, at de gerne vil kunne køre lovligt og sikkert, uden de behøver være bange for at Politiet afbryder dem i dyrkelsen af deres interesse for biler og fart. 

For fjerde år i træk bliver der på landsplan afholdt DMStreetrace, en liga for dem der ekstra dedikerede omkring at køre streetrace, og derfor tager med rundt i hele landet. Sidste år var der ca. 70 deltagere fordelt på de tre klasser. 

Arrangementerne er omfattet af regelsæt der fremmer sikkerheden. Eksempelvis stiller RACEDAYS.DK krav om at kørerne altid skal have styrhjelm på. Der er også redningspersonel til stede under hele arrangementet, i tilfælde af at det skulle gå galt. 

De to arrangementer i Skjern er planlagt til den 11. maj og 7. september, hvor der vil være mulighed for få stillet sin lyst til fart på banens 201 meter. Både biler og motorcykler med og uden plader kan deltage i vores arrangementer. 

Lovligt gaderæs vender tilbage til Storkøbenhavn

 For andet år i træk kommer der et lovligt alternativ til gaderæs-miljøet i Storkøbenhavn. Racedays.dk afholdte to arrangementer på Avedøre Holme sidste år, hvor deltagere var mødt talstærkt op i deres biler, for at få mulighed for at køre uden at skulle holde udkig efter politiet. 

Lovligt gaderæs i Storkøbenhavn har netop været efterspurgt de senere år, da deltagerne mangler et sted, hvor de kan dyrke deres sport og interesse for biler i fred for politiet. Hvilket er muligt til disse arrangementer, da færdselsloven midlertidigt er trådt ud af kraft. Så kørerne ikke risikerer at få bøder, miste kørekortet eller deres bil. Ulovligt gaderæs er i Storkøbenhavn, og i resten af landet, et problem, da der til tider sker personskade, og er en resursekrævende udfordring for politiet. 

De to lovlige arrangementer sidste år skulle i første omgang vise, hvor stor opbakningen er til det lovlige alternativ til gaderæs, og opbakningen var stor, da der ikke var plads til flere kørere. 

Derfor har Racedays.dk i år fået tilladelse til at afholde tre arrangementer, så endnu flere kan dyrke deres sport og hobby. De tre arrangementer kommer til at foregå 4. maj, 24. august og 14. september på Kystholmen i tidsrummet 14-20, hvor der bliver dystet på en 201 meter lang strækning, med efterfølgende 300 meter til nedbremsning. 

Formålet med streetrace arrangementerne er først og fremmest at fremme sikkerheden for kørerne og for tilskuerne. Eksempelvis stiller Racedays.dk krav om, at kørerne altid har styrthjelm på når der køres. Tilskuerne er afskærmet ved hjælp af betonklodser. Men alligevel kommer tilskuerne helt tæt på bilerne – ligesom til de ulovlige gaderæs. 

Mere end streetrace

Racedays.dk har nu kørt i fem sæsoner, og når streetrace sæsonen i 2019 starter, afholder vi arrangement nummer 50 i eget navn. Da vi startede tilbage i 2014 med at lave vores streetrace arrangementer, var vi opsatte på, at det skulle minde så meget som muligt om det ulovlige – bare lovligt. Det holder vi stadig fast i næsten fem år senere!

Dog ved vi godt, at bilkulturen indeholder meget mere end blot streetrace delen. Flere af de ulovlige gaderæs starter med en form for træf, hvor folk mødes og ser alle de opgraderinger og lækre detaljer de har lavet på deres biler.

Dette element har der ikke rigtig været plads til ved vores arrangementer, da vi er der for at lave streetrace. Dog har der gentagende gange været efterspørgsel på om vi ville lave nogle træf, hvor dem der ikke vil køre, kunne komme og vise deres biler frem. Derfor laver vi i år et træf ved TECHCOLLEGE i Aalborg og et træf ved Kolstrup Tuning i Ringsted. Begge steder har de et rullefelt, hvor man kan få afprøvet sin bil til særdeles god pris. 

Fredag den 10. maj afholdes der træf ved TECHCOLLEGEs auto-afdeling kl. 14-22. Her vil man, udover at prøve deres rullefelt, der kan tage firehjulstræk, se nærmere på nogle af de uddannelser de udbyder.

Den 8. juni afholdes der træf ved Kolstrup Tuning i Ringsted kl. 11-16:30. Her er der umiddelbart efter fælles afgang til Odense, hvor der er planlagt seks timers streetrace.

Vi håber på, at der kommer mange flotte og specielle biler til de to træf.

DMStreetrace runde #15 | Finale

Hermed resultat af DMStreetrace runde #15 der foregik i Hvidovre den 22. september 2018. Dette var også finalen, hvor de sidste pladser kom på plads.
Se den endelige stilling her.

Endnu engang var det rigtig spændende at følge den tætte kamp i forhjulstrækklassen der har været igennem hele sæsonen. I løbet af de sidste runder, denne inklusiv, lykkedes det også #508 – K. Andersen at indhente det forspring #505 – J. Størup havde fået opbygget midt på sæsonen. Så det endte i den endelige stilling med to point mellem de to.

Med en udeblivelse i baghjulstrækklassen i denne runde lykkedes det også #763 – S. Nyvang at få en tredjeplads i den endelige stilling.
Firehjulstrækklassen blev også rykket rundt i toppen med kun en deltager i finalen. #806 – S. Laursen  kunne sikre sig seks point og rykke fra andenpladsen op på førstepladsen.

Forhjulstræk

Kørernummer Kører Bilmærke Model Reaktionstid 60 fod Sluttid Hastighed Point
#508 K. Andersen Toyota Starlet 0,117 1,93 7,398 161 km/t 6
#507 R. Jakobsen Toyota Starlet V6 0,188 1,973 7,413 162 km/t 5
#505 J. Størup Honda Civic EG-Rotrex 0,228 2,153 7,875 166 km/t 4
#523 J. Andersen Honda Civic 0,121 2,058 7,924 154 km/t 3
#513 J. Zobel Mazda 323 GTS 0,071 1,942 8,107 143 km/t 2
#511 N. Pape Opel Corsa A 0,058 2,004 8,574 130 km/t 1

Baghjulstræk

Kørernummer Kører Bilmærke Model Reaktionstid 60 fod Sluttid Hastighed Point
#720 B. Sili Toyota Corolla GT Coupe 0,156 2,166 8,035 156 km/t 6
#763 S. Nyvang Mercedes E63 AMG 0,1 2,185 8,241 150 km/t 5
#718 A. Dinesen Mazda 818 0,348 2,232 8,495 138 km/t 4

Firehjulstræk

Kørernummer Kører Bilmærke Model Reaktionstid 60 fod Sluttid Hastighed Point
#806 S. Laursen Subaru Impreza 0,249 1,834 6,789 181 km/t 6

Racedays.dk | Hvidovre 2018 #2 | Sæsonafslutning 2018

Hermed tiderne fra vores andet arrangement på Sjælland og sæsonafslutning 2018.
Det blev til hele 467 heats fordelt på over 90 kørere, hvor flere meldte at de havde kørt mellem 15 og 20 gange.

Tak til alle tilskuerne for at rydde op efter jer, det betyder rigtig meget når vi rydder op!
Stor tak til alle de frivillige der lægger rigtig mange timer til hvert arrangement!

Nu vil vi køre “i garagen” og begynde planlægningen til næste år!

DMStreetrace 2018 runde #14

Hermed resultat af DMStreetrace runde #14 der foregik i Randers den 8. september 2018. Se den komplette stilling her.

Forhjulstræk

Kørernummer Kører Bilmærke Model Reaktionstid 60 fod Sluttid Hastighed Point
#508 K. Andersen Toyota Starlet 0,064 1,677 7,179 169 km/t 6
#505 J. Størup Honda Civic EG-Rotrex 0,058 1,853 7,289 172 km/t 5
#513 J. Zobel Mazda 323 GTS 0,215 2,001 8,229 144 km/t 4
#511 N. Pape Opel Corsa A 0,111 2,085 8,599 132 km/t 3
#509 J. Therkildsen Mitsubishi Colt 0,046 2,329 8,966 137 km/t 2

Baghjulstræk

Kørernummer Kører Bilmærke Model Reaktionstid 60 fod Sluttid Hastighed Point
#730 J. Grell BMW E30 0,021 1,623 7,216 167 km/t 6
#728 T. Rostgaard Chevrolet Nova 0,242 2,055 7,238 176 km/t 5
#763 S. Nyvang Mercedes E63 AMG 0,004 2,026 8,016 154 km/t 4
#720 B. Sili Toyota Corolla GT Coupe 0,029 2,112 8,201 155 km/t 3

Firehjulstræk

Kørernummer Kører Bilmærke Model Reaktionstid 60 fod Sluttid Hastighed Point
#806 S. Laursen Subaru Impreza 0,26 1,82 6,899 177 km/t 6
#814 N. Jensen VW Golf 2 0,672 2,663 8,45 158 km/t 5
#819 K. Kring Audi S4 0,014 2,131 9,934 112 km/t 4

DMStreetrace 2018 runde #13

Hermed resultat af DMStreetrace runde #13 der foregik i Odense den 1. september 2018. Se den komplette stilling her.

Forhjulstræk

Kørernummer Kører Bilmærke Model Reaktionstid 60 fod Sluttid Hastighed Point
#507 R. Jakobsen Toyota Starlet V6 0,039 1,916 7,355 163 km/t 6
#508 K. Andersen Toyota Starlet 0,202 2,05 7,779 165 km/t 5
#505 J. Størup Honda Civic EG-Rotrex 0,073 2,097 7,783 167 km/t 4
#523 J. Andersen Honda Civic 0,191 2,115 7,83 158 km/t 3
#513 J. Zobel Mazda 323 GTS 0,069 1,981 8,12 144 km/t 2
#515 D. Krogh Honda Civic 0,227 2,343 8,431 161 km/t 1
#517 C. Lyhning Opel Astra Gsi 0,045 2,287 8,472 150 km/t 1
#511 N. Pape Opel Corsa A 0,019 2,127 8,718 130 km/t 1

Baghjulstræk

Kørernummer Kører Bilmærke Model Reaktionstid 60 fod Sluttid Hastighed Point
#728 T. Rostgaard Chevrolet Nova 0,212 1,971 7,109 176 km/t 6
#729 T. Hansen BMW E36 Coupé None 1,748 7,128 161 km/t 5
#763 S. Nyvang Mercedes E63 AMG 0,05 2,567 8,539 154 km/t 4

Firehjulstræk

Kørernummer Kører Bilmærke Model Reaktionstid 60 fod Sluttid Hastighed Point
#806 S. Laursen Subaru Impreza 0,69 2,38 7,528 173 km/t 6
#819 K. Kring Audi S4 0,088 2,271 10,103 111 km/t 5