Nyt og billigere koncept ser dagens lys


Racedays.dk skrev, i samarbejdet med Aalborg Kommune, i 2014 historie indenfor dansk motorsport. Danmarks første permanente streetrace bane så dagens lys. En løsning der indebærer opsætning af et autoværn på hver side af vejen. Hvor der kunne afholdes fem årlige arrangementer. Denne model har fået tilnavnet ”Aalborg modellen”. Modellen har den fordel, at det er en engangsomkostning for kommunerne i etablering, såfremt at der forvejen er et stykke egnet vej. Denne model er efterfølgende blevet kopieret to andre steder i landet: Skjern og Odense.

Løsningen er med andre ord eftertragtet, da den hurtigt kan give streetrace miljøet rundt omkring i landet et lovligt alternativ. Et alternativ hvor kørerne ikke længere behøver at frygte politiet, og kan køre under lovlige og sikre rammer, hvor der er afspærring for publikum, samt læge og beredskab til stede.

Siden Racedays.dk blev etableret, har vi arbejdet for to ting. For det første, at lave Danmarks billigste lovlige streetrace, så det ikke var økonomien der holdte streetrace miljøet væk fra arrangementerne. For det andet, at lave lovligt streetrace der minder så meget om det ulovlige som muligt – under sikre rammer.

Vi har derfor forsøgt at udtænke en ny måde at leve op til de to ting. Vi kan derfor hermed præsentere ”Back to basic”. Konceptet går i sin enkelthed ud på at komme først – ligesom det altid har gjort. Forskellen ligger i, at der ikke længere er dyrt tidtagningsudstyr, men nu en mand der vinker kørerne i gang, og et apparat der indikerer hvilken bil der kom først.

Når vi til Back to basic-arrangementer går væk fra tidtagningsudstyret, vil der være en besparelse. Denne besparelse sender vi videre til kørerne. Man vil derfor kunne køre lovlig streetrace i sin bil med plader for kun 50 kr.!

Vi er altså gået tilbage til rødderne for streetrace, og samtidig gjort det billigere at køre!

”Back to basic” vil blive lanceret d. 30. juni på Aalborg Banen og køres de efterfølgende to gange.

De resterende arrangementer vil forsat være med tidtagning, da der stadig er mange der efterlyser tider på deres finjusterede og top tunede biler, eksempelvis dem der deltager i DMStreetrace.